Algemeen Christelijk Vakverbond - ACV - Amcor

ACV logo
Het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV) is met 1,6 miljoen leden de grootste vakbond van België.
Heb je vragen rond je werk, je inkomen of heb je juridische bijstand nodig? Ben je werkloos geworden? Word lid en krijg hulp bij het ACV-dienstencentrum in je buurt.
Het ACV is een solidaire maatschappelijke beweging die opkomt voor jouw werk en inkomen. Onze vakbond telt meer dan 80.000 militanten ofwel afgevaardigden die in hun onderneming of instelling, in hun gemeente of gewest werken aan goede arbeidsomstandigheden voor jou en je collega’s.
We voeren campagne om onze ideeën en eisen kracht bij te zetten. Daarnaast organiseren we ook acties en betogingen samen met andere Belgische of Europese vakbonden, bijvoorbeeld rond zorg, pensioenen of fiscale rechtvaardigheid.
De werking van het ACV is ruim en divers. Zo hebben we een specifieke werking voor jongeren, werkzoekenden, bijblijven en verlenen we loopbaanadvies. We werken rond onderwerpen als gender en diversiteit, en ook voor kaderleden in KMO’s en internationaal spelen we een rol.
De regering en werkgevers erkennen het ACV als een belangrijke sociale partner. Wij laten jouw stem klinken in het sociaal overleg. Nationaal, maar ook op niveau van jouw sector en jouw bedrijf proberen we goede afspraken te maken, bijvoorbeeld door het sluiten van collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s).
De toenemende internationalisering maakt dat we ook wereldwijd onze rol opnemen.
Het ACV hoort tot de top 15 van de belangrijkste vakbonden in de wereld.
Laatst bijgewerkt op 28/03/2024